Utbudet av sittsäckar är enormt stort på den svenska marknaden. Det är inte svårt att hitta närmare 50 olika modeller och därutöver färger och varianter av dessa. Att sittsäcken har en speciell plats i inredningshjärtat hos svensken är tydligt. Men vilken ska man välja? Enligt Björn Spenger, på Confident Living, bör man först se på funktion – men inte glömma det estetiska.
Det finns en hel del inredningsbloggar i Sverige där man kan läsa om trender och inredningstips. Både Expressen och Aftonbladet har sitt veckomagasin inom området och på TV går flera bygga om/bygga till och renovera hemma-program. Inredning är helt klart inne. Men inredning kan även vara ute –eller i alla fall utomhus. En del sittsäckar visar vägen.
Vad bör man då tänka på vid inredning med sittsäckar? Vi vände oss till en av Sveriges största återförsäljare, Confident Living, med frågan.
”I första hand är en sittsäck skön och funktionell. Så jag tycker man först kan se på var den ska användas och av vem. Det är stor skillnad om de ska vara till loungedel på verandan eller enbart inne i barnrummet” svarar Björn Spenger på frågan.
Ser man på utbudet speglar det även vad Björn lyfte fram. Sittsäcken som från början främst förknippades med en skön möbel i ungdomsrummet finns idag i betydligt lyxigare och än mer funktionella modeller.
En funktion som skiljer dem åt är exempelvis hur man sitter i den. I den klassiska sittsäcken ligger man nästan medan andra modeller mer är byggda som en fåtölj.
Är det en skön sittmöbel som passar framför brasan kan sittsäckar med fårskinn rekommenderas. Exklusiva produkter som knappast bör köpas in till barnrummet eller ungdomsrummet.
I barnrummet söker man ofta mer färg, form och lekfullhet. Då passar säckarna från Woouf bättre. Lekfullt utformade som hattar, hamburgare, muffins och skor.
Men det är inte bara i vilket rum som säcken ska vara i som styr. Man bör även ta ställning till om den ska vara ute eller innne.
”Vi får in en del frågor kring om man kan ha sittsäckarna ute och i så fall rekommenderar vi de där tillverkarna tydligt säger att de tål vatten. Det finns till och med de som flyter men det har inte varit någon större efterfrågan på dem än.”
Fatboy fortfarande kung
På Confident Living finns ett 10-tal olika märken men sedan företaget öppnade så har det varit ett märke som sålt tydligt mer än de andra.
”Ja, Fatboy är lite av kungen på tronen när det kommer till sittsäckar. Märket lanserades 2002 och bara modellen Original har sålts i världen i över en miljon exemplar. Den populariteten har vi även sett i Sverige. Men andra märken börjar allt mer komma fram, ex Wooouf.”
Så se på funktion och form i första hand. Det var just sittsäckens funktion som gjorde att ursprungsmodellen slog igenom på 50-talet. Många tyckte den var ful – men fantastiskt skön. Genom åren har många företag jobbat med estetiken så dess nackdel har i stort sett försvunnit. Det har däremot blivit svårare är att välja. Då fanns bara en modell – nu närmare 50.